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Dec 15, 2019

Aadhar Card Customer Care Number


Since an aadhaar card has become important for all citizens of India, it is an important task of the Unique Identification Authority of India (UIDAI) to ensure proper management of aadhaar enrolment, developing the policy, efficient system for issuing aadhaar numbers to individuals, perform authentication and at the same time secure the identity and authentication records of individuals, the reason being, aadhar card is based on the biometric and demographic data of the applicant. An aadhaar serves as a Proof of Identity (POI) and Proof of Address (POA) and entitles citizens with additional benefits mentioned under the Aadhaar Act, 2016.
To render efficient grievance redressal services, the UIDAI provides a toll-free aadhaar helpline number 1800 300 1947 or 1947, which operates throughout the year (24/7 x 365) to help citizens gather information on their aadhaar cards. Any individual who intends to file an official complaint or provide suggestions can use this helpline. Additionally, one can also seek this helpline to find aadhaar enrolment centres across India.


UIDAI Headquarters

The headquarters of UIDAI is based in New Delhi. A person can directly write to the head office for any related query.
Toll-Free Helpline Number: 1800 300 1947 or 1947
Email ID: help@uidai.gov.in
Official Website: uidai.gov.in
Address: Unique Identification Authority of India, Government of India, 3rd Floor, Tower II, Jeevan Bharti Building, Connaught Circus
New Delhi - 110001
Phone: 011-23466899


Regional Contact Numbers

The UIDAI has established multiple aadhaar centres across cities in India. Most of these centres have a grievance redressal unit where people can call and share their issues to get speedy resolutions.

Regional Centre: Chandigarh

Telephone Number: 0172-2711947
Fax: 0172-2711717
Email: grievancecell.rochd@uidai.net.in
Address: SCO 139-141, 3rd and 4th Floor, Sector 17-C, Chandigarh - 160017

Regional Centre: New Delhi

Telephone Number: 011-23481126
Fax: 011-23481110
Address: Ground Floor, Pragati Maidan Metro Station, New Delhi -110001

Regional Centre: Lucknow

Telephone Number: 0522-2304979
Email: uidai.lucknow@uidai.net.in
Address: UIDAI Regional Office, 03rd Floor, UP State Construction & Infrastructure Development Corporation Ltd. Building, TC-46/V, Vibhuti Khand, Gomti Nagar, Lucknow - 226 010

Regional Centre: Mumbai

Telephone Number: 1947
Email: help@uidai.gov.in
Address: UIDAI Regional Office, 7th Floor, MTNL Exchange Building, G.D. Somani Marg, Cuffe Parade, Mumbai - 400 005

Regional Centre: Ranchi

Telephone Number: 0651-6450145
Email: ro.helpdesk@uidai.net.in
Address: UIDAI Regional Office, 1st Floor, RIADA Central Office Building, Namkum Industrial Area, Near STPI Lowadih, Ranchi - 834 010


Aadhaar Card Grievance Redressal

There are three primary channels through which a citizen can file a complaint:
  • Toll-free Number: People can call 1947 and get their complaints addressed through this number. They can place a call to regional centres mentioned above
  • By Email: People can also address their complaints by sending an emailing to help@uidai.gov.in
  • By Post: People can get their issues addressed through post by sending a letter to any of the Regional Centres or UIDAI headquarters


Filing Complaints Online through the Resident Portal

Complaints which are filed online should be on the basis of non-generation of Aadhaar card or against Operator and Enrolment Agencies. Applicants have to simply visit resident.uidai.gov.in/web/resident/file-complaint and fill the form with basic details such as enrolment ID (EID), personal details, location and complaint details, and submit the form. As soon as you submit the form, you will get an acknowledgement request on your registered mobile number and email. In order to check the status of a complaint, a user has to visit the official website of resident.uidai.gov.in/web/resident/complaint-status and submit their complaint ID. This ID is the number sent to you at the time of complaint registration.

हिंदी में जानकारी।

आधार कार्ड कस्टमर केयर नंबर

चूंकि आधार कार्ड भारत के सभी नागरिकों के लिए महत्वपूर्ण हो गया है, यह भारतीय विशिष्ट पहचान प्राधिकरण (यूआईडीएआई) का एक महत्वपूर्ण कार्य है, जो आधार नामांकन के उचित प्रबंधन को सुनिश्चित करने के लिए, नीति विकसित करना, व्यक्तियों को आधार नंबर जारी करने के लिए कुशल प्रणाली, प्रदर्शन करना प्रमाणीकरण और एक ही समय में व्यक्तियों की पहचान और प्रमाणीकरण रिकॉर्ड सुरक्षित करते हैं, इसका कारण, आधार कार्ड आवेदक के बायोमेट्रिक और जनसांख्यिकीय डेटा पर आधारित है। एक आधार पहचान का प्रमाण (पीओआई) और पते का प्रमाण (पीओए) के रूप में कार्य करता है और नागरिकों को आधार अधिनियम, 2016 के तहत उल्लिखित अतिरिक्त लाभों के साथ प्रदान करता है।
कुशल शिकायत निवारण सेवाओं को प्रस्तुत करने के लिए, यूआईडीएआई एक टोल-फ्री आधार हेल्पलाइन नंबर 1800 300 1947 या 1947 प्रदान करता है, जो पूरे वर्ष (24/7 x 365) संचालित होता है, जिससे नागरिकों को अपने आधार कार्ड की जानकारी इकट्ठा करने में मदद मिलती है। कोई भी व्यक्ति जो आधिकारिक शिकायत दर्ज करना चाहता है या सुझाव देना चाहता है, इस हेल्पलाइन का उपयोग कर सकता है। इसके अतिरिक्त, भारत भर में आधार नामांकन केंद्रों को खोजने के लिए भी इस हेल्पलाइन की तलाश की जा सकती है।


क्षेत्रीय संपर्क नंबर

यूआईडीएआई ने भारत में शहरों में कई आधार केंद्र स्थापित किए हैं। इनमें से अधिकांश केंद्रों में एक शिकायत निवारण इकाई है, जहां लोग शीघ्रता से समाधान प्राप्त करने के लिए अपने मुद्दों को कॉल और साझा कर सकते हैं।

क्षेत्रीय केंद्र: चंडीगढ़

टेलीफोन नंबर: 0172-2711947
फैक्स: 0172-2711717
ईमेल: grievancecell.rochd@uidai.net.in
पता: एससीओ 139-141, तीसरी और चौथी मंजिल, सेक्टर 17-सी, चंडीगढ़ - 160017

क्षेत्रीय केंद्र: नई दिल्ली

टेलीफोन नंबर: 011-23481126
फैक्स: 011-23481110
पता: ग्राउंड फ्लोर, प्रगति मैदान मेट्रो स्टेशन, नई दिल्ली -110001

क्षेत्रीय केंद्र: लखनऊ

टेलीफोन नंबर: 0522-2304979
ईमेल: uidai.lucknow@uidai.net.in
पता: यूआईडीएआई क्षेत्रीय कार्यालय, 03 वीं मंजिल, यूपी स्टेट कंस्ट्रक्शन एंड इन्फ्रास्ट्रक्चर डेवलपमेंट कॉर्पोरेशन लिमिटेड बिल्डिंग, टीसी -46 / वी, विभूति खंड, गोमती नगर, लखनऊ - 226 010

क्षेत्रीय केंद्र: मुंबई

टेलीफोन नंबर: 1947
ईमेल: help@uidai.gov.in
पता: यूआईडीएआई क्षेत्रीय कार्यालय, 7 वीं मंजिल, एमटीएनएल एक्सचेंज बिल्डिंग, जीडी सोमानी मार्ग, कफ परेड, मुंबई - 4005

क्षेत्रीय केंद्र: रांची

टेलीफोन नंबर: 0651-6450145
ईमेल: ro.helpdesk@uidai.net.in
पता: यूआईडीएआई क्षेत्रीय कार्यालय, प्रथम तल, रियाडा केंद्रीय कार्यालय भवन, नामकुम औद्योगिक क्षेत्र, एसटीपीआई लोवाडीह, रांची के पास - 34३४ ०१०


आधार कार्ड शिकायत निवारण

तीन प्राथमिक चैनल हैं जिनके माध्यम से एक नागरिक शिकायत दर्ज कर सकता है:
  • टोल-फ्री नंबर: लोग 1947 पर कॉल कर सकते हैं और इस नंबर के माध्यम से अपनी शिकायतें प्राप्त कर सकते हैं। वे उपर्युक्त क्षेत्रीय केंद्रों में कॉल कर सकते हैं
  • ईमेल द्वारा: लोग help@uidai.gov.in पर ईमेल भेजकर भी अपनी शिकायतों का समाधान कर सकते हैं
  • डाक द्वारा: लोग किसी भी क्षेत्रीय केंद्र या यूआईडीएआई मुख्यालय को एक पत्र भेजकर अपने मुद्दों को पोस्ट के माध्यम से संबोधित कर सकते हैं


रेजिडेंट पोर्टल के माध्यम से ऑनलाइन शिकायत दर्ज करना

जिन शिकायतों को ऑनलाइन दर्ज किया गया है, वे आधार कार्ड के गैर-पीढ़ी या ऑपरेटर और नामांकन एजेंसियों के खिलाफ होनी चाहिए। आवेदकों को बस निवासी.मुइदई .gov.in/web/resident/file-complaint पर जाना होगा और नामांकन आईडी (ईआईडी), व्यक्तिगत विवरण, स्थान और शिकायत विवरण जैसे बुनियादी विवरणों के साथ फॉर्म भरना होगा और फॉर्म जमा करना होगा। जैसे ही आप फॉर्म सबमिट करते हैं, आपको अपने पंजीकृत मोबाइल नंबर और ईमेल पर एक पावती अनुरोध मिलेगा। शिकायत की स्थिति की जांच करने के लिए, एक उपयोगकर्ता को निवासी की आधिकारिक वेबसाइट पर जाना होगा। www.idai.gov.in/web/resident/complaint-status और अपनी शिकायत आईडी जमा करनी होगी। यह आईडी शिकायत पंजीकरण के समय आपके लिए भेजा गया नंबर है।

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